måndagen den 11:e mars 2013

Spinning med förhinder




I går var planen 45 minuters spinning och sedan 60 styrketräning med PT (ben, rygg, biceps). 
Men på något vis blev vi försenade (katten fick ett grand mal anfall i garderoben och behövde tas om hand)och kom just två minuter för sent till ett redan fulltecknat spinningpass. Trots att vi alltså varit bokade till detta pass i fem dagar, miste vi våra platser på grund av några ynkliga  minuters försening.  Jag var rätt irriterad på Actics klumpiga bokningssystem och stelbenta deadlines när vi i stället nu  körde vi från Olympen upp till Delphi där det finns tre spinningcyklar i gymmet. Av dessa var emellertid en upptagen och två trasiga. "Rätt irriterad" utvecklades nu till "extremt irriterad".
-Varför fungerar inte spinningcyklarna, frågade jag en av killarna "bakom disken" på gymmet, utan at ta notis om att han redan stod och pratade med någon annan. 
-Tja, de är väl sönder, då, svarade han med en obekymrad nonchalans.  Denna osannolikt nonchalanta attityd blev gnistan till min vid det här laget mycket lättantändliga stubintråd.
-Då går du och låser upp spinningsalen till oss, eller hur! För detta är ju helt oacceptabelt, det inser du säkert själv.
Och det gjorde han, faktiskt. Låste upp, alltså. Utan vidare kommentarer. Jag tror att han insåg att det absolut inte fanns något förhandlingsutrymme. Vem vågar förresten bråka med en eruptivt arg cyklist i blöjbyxor och vingliga små skor?

Nå, sen körde vi alltså 35 minuters egenspinning med långa stående intervaller till olika gamla tango-hits (El choklo, Olé Guapa och sånt) och sedan några kortare sittande sprintintervaller till Montis Czardas, innan det var dags att ta bilen tillbaka till Olympen för styrkepasset. 
 Johannes, den PT som jag kört tillsammans med av och till sedan 2007 och flera gånger i veckan med sedan december 2010, som känner mig (eller mitt tränings-jag, åtminstone) utan och innan och som är en mycket trevlig del av min träningsvardag, hade gjort ett nytt ben och ryggprogram till mig. Det fungerade ganska bra, trots att ben är ett problemområde för mig (en ömmande knä, en opererad höft). 
Bäst: Raka marklyft på bänk, 40 kg, 10 rep, 3 set samt 15 bicepscurls med lång stång (20kg) i tre set. 
Sämst: enbens raka marklyft (min balans är inte bra!) 
Sen var det hem och yoghurt och bad och sängen. Och idag, måndag, väntar löp-coaching!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar