tisdag 9 april 2013

Backträning

Det viktigaste från gårdagen var dels att jag hittade den här utmärkta matbloggen med mycket lämplig och rolig mat för den som tränar mycket och samtidigt vill äta gott och nyttigt, och dels att vi körde backintervaller med Ida. Träningstaggad och matinspirerad gjorde jag jättegod linsgryta med hembakat kokosbröd (kokosmjöl och ägg som huvudingredienser) till middag. Till detta: avokado-guacamole och gurksallad. Allt enligt Sofies fina blogg.
Strax innan klockan åtta mötte vi  så Ida vid Fäladsgården. Lite kallt och ogästvänligt var det från början, men snart behövde åtminstone jag ta av det tjockaste klädlagret.

Såhär såg passet ut:
Uppjogg
Löpskola (tripp, och tå- och hälgång och höga knän etc)
Stegringslopp (stegvis fartökning på given signal)
Flytlopp - snabbt hela tiden

Sedan var det dags för det egentliga träningen: backarna
 Fem gånger upp och nedför den nästbrantaste backen i olika utförande (ett varv till och med baklänges!)
Finalen utgjordes av den längsta backen ända upp till toppen. Och faktiskt: jag klarade det. Jag, som egentligen inte anser mig kunna springa i backar. Så stannade vi till en stund och förundrades över utsikten: i öster ett kyligt mörker över Romeleåsen med Ideons silutter i förgrunden, i väster den brinnande, sjunkande solen i Öresund. Bakom barsebäscksverkets tysta, tomma torn: köpenhamns taggiga profil, och jag tänkte, att där någonstan börjar Europa...

Därefter nedjogg och Idas specialstretch på en bänk på en lekplats som på dagarna befolkas av små varelser i galonbyxor och bävernylon. På samma bänk som Ida i skymningsmörkret använder till att tvinga våra stackars höftböjare till undergiven eftergivlighet, sitter dagtid dagisfröknar och byter  bantingstips och kokboksrecept (antar jag).

Persoligen blev jag så uppiggad av framgången i backen, att jag nu allvarlgt funderar på att anmäla mig till Stankt Hans Extreme , som går 23 maj.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar